Blogg

Därför är pressmeddelanden fortfarande aktuella

Länge har pressmeddelanden varit ett av de bästa sätten att nå ut till de breda massorna med intressanta nyheter om verksamheten. Du skriver ditt budskap och sedan nappar en eller flera journalister på det. En utmärkt idé. På senare tid har dock traditionella media fått ökad konkurrens av andra kanaler. Sociala medier som Twitter och Facebook har ibland fått ersätta pressmeddelanden. Ändå vill vi påstå att det finns minst tre skäl att hålla fast vid vanan att göra pressreleaser:

Pressmeddelanden för olika publik

Ditt företag har kanske en stort antal följare på Facebook eller Twitter men har du koll på vilka de egentligen är? Det händer ofta att följarna på sociala medier endast utgör en del av målgruppen. Genom att skriva pressmeddelanden kan du nå ut även till dem som inte använder sociala medier.

Sprid på riskerna

Att låta marknadsföringsstrategin bygga på 100 procent sociala medier är en dålig idé. Ingen vet vad som händer med Facebook, LinkedIn eller Twitter om 5-10 år. Risken finns att de minskar i popularitet eller ersätts av nya kanaler. Därför är det bra att sprida på riskerna. Håll en god kontakt med traditionella media, genom pressmeddelanden till exempel!

Öka exponeringen

Sist men inte minst får vi anta att syftet med dina pressmeddelanden är att öka exponeringen för organisationen. Genom att använda både sociala medier och traditionella medier ökar du exponeringen på ett effektivt sätt.